CentreVic presenta el baròmetre de l’activitat comercial del 2013


CENTREVIC PRESENTA EL BARÒMETRE DE L’ACTIVITAT COMERCIAL DEL 2013

Balanç negatiu: Han tancat 70 establiments en aquest últim any amb un balanç de 14 activitats menys respecte el 2012 i l’equipament de la persona i els serveis
han estat els sectors més castigats.

Augment moderat de locals buits i una contracció de l’eix comercial: Hi ha un 2% més de desocupació respecte el 2012 i s’arriba a un 12% del total de locals comercials que provoca presència de zones fredes sobretot en carrers d’accés al centre.

L’alimentació és el sector que més creix, sobretot la pastisseria
especialitzada i els forns de pa

Vic encara és atractiu per invertir: En l’actual context, 56 empreses
comercials han decidit invertir al centre de Vic.

Centre Comercial Singular: es manté la posició predominant del comerç
propi per sobre les cadenes i les franquícies

L’Associació presenta un pla de propostes

 

Vic, 30 d’abril de 2013. Aquest matí s’ha presentat el primer baròmetre de l’activitat comercial del centre de Vic. La presentació ha anat a càrrec de Pere Trasserra, President de CentreVic, Anna Erra, Regidora de Comerç de l’Ajuntament de Vic i de Roger Noguer, Gerent de CentreVic.

Aquest baròmetre ha estat realitzat a partir del cens de totes les activitats comercials de 39 carrers del centre de Vic i la comparativa amb les dades recollides l’abril de l’any passat en motiu del llançament del portal www.vicreactiva.cat, un portal creat per CentreVic per generar nova activitat comercial.

Situació actual: Tancaments, obertures i sectors més perjudicats

Actualment al centre de Vic hi ha 707 activitats comercials i 100 locals buits, que representen un 12% sobre l’àrea estudiada. Al llarg d’aquest any hi ha hagut 70 establiments que han abaixat la persiana i 56 que han obert. Els sectors que més tancaments han patit al llarg d’aquest període han estat els de l’equipament de la persona (fent esment a la moda home i dona, que n’han tancat 15 botigues), els serveis (sobretot bancs, perruqueries i agències de viatges, que sumen un total de 14 establiments) i l’equipament de la llar (amb un total de 9 entre informàtics, decoració, mobles i altres).

Locals buits i zones fredes

Diverses zones del centre estan patint greus problemes d’ocupació que provoca que el circuit de compra s’estigui reduint. Hi ha carrers amb més d’un 15% de desocupació dels seus locals, com són el Portal de la Rambla, el Carrer Cardona i la Plaça Santa Teresa, entre d’altres. I hi ha carrers que han entrat en zona d’alerta com són les Rambles Davallades i Passeig o la zona sud de la Plaça Major.

Sectors emergents i amb gran moviment

El sector que més ha crescut aquest últim any ha estat el de l’alimentació, destacant la obertura de 5 noves pastisseries especialitzades i forns de pa.

També cal remarcar que un dels sectors que ha tingut més moviment ha estat el de l’hostaleria on han tancat 7 establiments entre restaurants, bars i cafeteries però se n’han obert 9.

Vic, centre comercial urbà

El centre de Vic manté intacte la combinació de sectors que generen una oferta locomotora i de pol d’atracció territorial: l’equipament de la persona (que malgrat la davallada continua essent el sector més representatiu amb un 25%), l’alimentació (un 16%) els serveis (20%) i l’hostaleria (10%), que sumen més del 70% de totes les activitats. 

Pla de propostes

En funció d’aquests resultats, l’Associació ha presentat un pla de propostes:

Entre d’altres, ha demanat que el comerç estigui més present en la promoció i dinamització de la ciutat i en el debat polític. També ha demanat més mesures d’estímul i incentius per obrir un nou comerç a la ciutat i màxima agilitat en els tràmits d’obertura.

L’Associació també ha insistit en la necessitat de donar un tractament als locals buits i buscar-los noves funcionalitats com puguin ser l’art, permetre-hi publicitat o que s’incentivi el fenomen pop-up (botigues efímeres). També ha demanat que es vetlli per la seva estètica exterior, que continua essent bastant precària.

També ha proposat que s’augmenti el vincle entre l’emprenedoria, l’accés al crèdit, l’assessorament empresarial i la propietat, que li recomana que flexibilitzi les condicions de lloguer.

En la darrera proposta ha demanat a l’Ajuntament que segueixi apostant per la cerca professionalitzada de nous operadors comercials que vulguin invertir a la ciutat i que es posicionin els webs www.vicactivalocals.cat i www.vicreactiva.cat als portals de referència d’emprenedoria, franquícies,…a nivell de tot l’estat.

Pere Trasserra, President de CentreVic ha destacat que “CentreVic estem molt sensibilitzats amb el nostre comerç i per això necessitem conèixer i saber que està passant a la nostra ciutat. Aquesta és la manera de poder, amb dades a la mà, treballar per fomentar i mantenir viva l’activitat comercial, i en conseqüència mantenir viva la nostra ciutat. Vic, representa un dels millors models de comerç urbà i de proximitat del país, i hem de treballar perquè continuï essent així.”

Per la seva banda, Anna Erra, ha apuntat quePer l’Ajuntament el comerç és important, estem vivint uns moments complicats però el centre de Vic encara té força. Podem continuar dient que Vic abandera el comerç propi i proper i som un reclam per la ciutat i la comarca”. També afegia que “Estem treballant conjuntament perquè s’animi la gent a obrir tot i la situació”. En referència a la proliferació de locals buits ha destacat que en alguns casos el motiu és pel preu del lloguer: “A vegades hi ha locals estratègics on és complicat que s’ocupin perquè la pròpia dificultat rau en els seus propietaris”.

Compartir