La gestió pública-privada, únic camí pel futur del comerç dels centres urbans de Catalunya


LA GESTIÓ PÚBLICA-PRIVADA, ÚNIC CAMÍ PEL FUTUR DEL COMERÇ DELS CENTRES URBANS DE CATALUNYA

 

Aquesta és la principal conclusió de la Jornada organitzada per la Fundació Comerç Ciutadà, de la qual CentreVic n’és membre fundador, on s’ha debatut el model de gestió i finançament dels centres urbans i comercials com a resposta a l’actual model d’incentius públics, totalment obsolet.

La Fundació Comerç Ciutadà fa anys que reclama el marc legal necessari per un nou model de gestió dels centres urbans on els comerços d’una àrea determinada paguin per llei una taxa que es reinverteix en beneficis per tothom.

 Josep Maria Recasens, Director General de Comerç ha refermat el compromís de la Generalitat de prioritzar la implantació del model de BID’s o de gestió público-privada com a nou mecanisme impulsor del centres urbans i nuclis comercials.

 

Terrassa, 12 de juny de 2012.- CentreVic a través de la Fundació Comerç Ciutadà ha organitzat una jornada a Terrassa per posar de manifest la necessitat, cada vegada més urgent, d’una nova gestió dels centres urbans de Catalunya i donar a conèixer diversos models implantats en ciutats d’arreu del món.

 La Fundació Comerç Ciutadà, organització que agrupa les principals associacions de comerciants de centre ciutat de Catalunya, i com a entitat que reflexa la realitat del comerç a Catalunya, reclama un nou sistema per la gestió dels centres urbans: els BID’s o Business Improvement Districts. Es tracta d’un model anglosaxó, amb més de 40 anys d’història i que es basa en la fòrmula de col·laboració público-privada per la gestió dels centres comercials a cel obert de les ciutats. A través d’aquest sistema, que fa anys que reclama Comerç Ciutadà, els establiments i serveis d’una zona determinada, prèviament definida, accedeixen a pagar una taxa acceptada majoritàriament amb la finalitat d’obtenir serveis addicionals de neteja, seguretat, promoció de l’espai, entre d’altres.

 El Director General de Comerç de la Generalitat de Catalunya, Josep Maria Recasens, a la obertura de la jornada ha afirmat que “després que durant molts anys des de la Generalitat s’hagi treballat per un model de comerç que vertebri els centres urbans, ara ha arribat el moment de  trobar un nou mecanisme i un nou impuls i hem de ser capaços de poder adaptar a la realitat de Catalunya aquests models implantats a altres països i cal ara apostar per un model público privat per la dinamització dels eixos urbans, que des de la Generalitat farem possible”.

 Helena Villarejo, professora de Dret Privat de la Universitat de Valladolid i experta en l’estudi dels BID’s, assegura que aquest model ha permès incrementar notablement el nombre de visitants i conseqüentment les vendes a les zones on s’ha implantat i evita els anomenats free riders o comerços que amb el model actual no volen col·laborar econòmicament amb les associacions de comerciants però en canvi se’n beneficien de les promocions, activitats i millores.

 Jordi Rotllan, president de la Fundació Comerç Ciutadà, ha fet una crida als polítics per fer el pas endavant necessari per vèncer la por i ha demanat el marc legal perquè les administracions locals puguin establir recàrrecs finalistes sobre determinades taxes i obligar a tots els comerços d’una zona a pagar el que es determini per poder gaudir plegats dels serveis contractats i de la cogestió entre l’administració i els comerciants per la dinamització de la zona.

L’alcalde de Figueres, Santi Vila, que també ha participat a la jornada ha destacat la necessitat dels governs municipals d’impulsar reformes i estimular els comerciants en moments de crisi com l’actual i ha remarcat la declaració de Figueres com a municipi turístic com un exemple d’aquest estímul.

 Més sobre Fundació Comerç Ciutadà.

 La Fundació privada Comerç Ciutadà es va constituir el setembre de 2004 amb la intenció de reforçar el paper de l’associacionisme comercial d’àmbit territorial i dotar-se d’un organisme comú on poder consensuar línies d’actuació comunes. Malgrat la tipologia diversa de cada una de les ciutats, hi ha un seguit de problemes, ja siguin de qualitat urbanística, de manteniment, de finançament, de dinamització i de relació amb les administracions locals i autonòmiques, que són comuns a tots els centres urbans de les ciutats que pertanyen a la Fundació Comerç Ciutadà.

La Fundació representa el comerços dels centres urbans de Badalona, Figueres, Granollers, Mataró, Olot, Sabadell, Tarragona, Terrassa, Vic, i defensa els interessos de gairebé 4.500 establiments comercials i més de 3.000 empresaris de les PIMES de comerç ciutadà.

 

Compartir