Vic Comerç presenta el baròmetre de l’activitat comercial de Vic del 2017


Vic Comerç presenta el baròmetre de l’activitat comercial de Vic del 2017

Balanç positiu entre obertures i tancaments: es guanyen 22 comerços a tota la ciutat, 14 al centre i 8 al Remei

A Vic s’han tancat 71 establiments aquest últim any, 9 menys que l’any passat

Les obertures al barri sud de la ciutat no es veuen reflectides: 14 dels 15 carrers comercials presenten més d’un 15% de desocupació

El centre de Vic continua essent atractiu: s’obre 1 botiga cada 5 dies

 

Ahir al migdia es va presentar el baròmetre de l’activitat comercial de Vic d’aquest any.

Aquest estudi ha estat realitzat a partir del cens dels 1.132 locals comercials de 54 carrers repartits entre els dos eixos comercials naturals de la ciutat: el del centre de Vic (39) i el del sud (15) i la comparativa amb les

dades recollides durant els últims anys.

Situació actual: Tancaments, obertures, creixements al centre i sud i els sectors amb més mobilitat

Els dos eixos comercials aglutinen el 80% de l’activitat comercial de la ciutat. Al centre de Vic hi ha 727 activitats comercials i al sud (Remei-Estadi) 231.

El balanç d’obertures i tancaments ha estat positiu: hi ha hagut 71 establiments que han abaixat la persiana (56 al centre i 15 al sud) i 93 que han obert (70 al centre i 23 al sud).

Al centre de Vic l’equipament de la persona continua sent el sector amb més moviments d’obertures i tancaments, seguit dels serveis i la hosteleria.

Bon ritme d’obertures al centre de Vic

El centre de Vic continua essent un centre que atrau a nous inversors i emprenedors i durant aquest any s’ha obert de mitjana 1 botiga cada 5 dies.

Franquícies i cadenes vs. comerç propi

Les marques representen el 23% de l’activitat del centre amb més de 165 establiments sobretot d’equipament de la persona, equipament de la llar i serveis.

Aposta majoritària per la obertura de comerç propi: Només 7 de les 56 botigues que han obert són franquícies (13%).

Locals buits i concentració de les zones fredes

La xifra de 174 locals buits representa un 15% del total de locals de la ciutat: 106 locals buits estan situats al centre (representen un 13% de l’àrea) i 68 estan al sud (23%).

Semàfors vermells al centre i sud. Repunts insuficients a Remei-Estadi i Eixample Morató

12 carrers del centre continuen en desocupació de més del 15%, i el 60% d’ells, concentrats a l’Eixample Morató.

Hi ha un balanç positiu de 8 botigues al sud i 6 a l’Eixample Morató, però es segueix en vermell.

Carrers més moguts

El Carrer de Gurb ha estat el carrer on té el balanç més positiu (+4) i on més botigues s’han obert (8) i per segon any consecutiu, la Rambla del Passeig és el carrer més inestable (6 tancaments i 6 obertures).

Carrers “desocupats”

Hi ha carrers que porten anys amb un alt índex de desocupació. Al centre, C. Cardona (46.6%), Carrer Nou, C. Sant Fidel, al sud, la majoria de carrers.

Al centre cap carrer perd activitat

I es recuperen carrer Estret, Passatge Mastrot i Rambla Hospital. Aquesta última i després de varis anys en semàfor vermell, surt de la zona d’alerta (14,5% de desocupació).

 

Per Toni Brachs, “avui s’han presentat unes dades bastant millors que l’any passat. A grans trets podríem dir que valorem els resultats com a positius. Aquestes dades donen un gran mèrit al comerç i a la seva capacitat per sobreviure, malgrat les dificultats. També indiquen que Vic continua essent una bona plaça per intentar obrir un negoci. Prova d’això és que des de fa uns 4 anys, s’han obert prop de 350 botigues. Potser la llàstima són els més de 320 que s’han quedat pel camí”.

Respecte l’Eixample Morató “aplaudim el barri entri en la inèrcia generalitzada d’obertures del centre de Vic. Amb les diferents consultes que hem realitzat en el sector immobiliari, ens indiquen que durant la crisi la baixada de preus dels lloguers dels locals va ser generalitzada al centre, ara els preus estan remuntant excepte al l’Eixample, que ens indiquen que es mantenen els preus de la crisi. Per tant, animem a tota persona que vulgui obrir una botiga a que contempli com a oportunitat el barri de l’Eixample Morató.

Tot i així, i vista la desocupació de locals a l’Eixample que continua essent molt important, Brachs indicava que “no ens podem relaxar, calen mesures importants i trobar solucions urgents per tal de poder revertir aquesta desocupació que hi ha en ple centre de la ciutat”.

Respecte la recuperació de comerços al Remei Estadi “són dades-miratge que no tapen la difícil realitat que viuen els barris del Sud. Caldrà treballar durament per revertir aquesta situació. Ja fa anys que reclamem mesures d’impacte important. Hi ha una tasca a fer de profund calat que ajudi a millorar l’atractivitat per posar una botiga al Remei o l’Estadi, una tasca que també passa per millorar l’atractivitat per anar-hi a viure. L’aparició de nou comerç serà conseqüència d’aquesta atractivitat”.

Per Mª Carme Bover “remarquem la disminució de locals buits a les tres zones comercials de la ciutat: Eixample Morató, centre i sud. Per aquest motiu, seguirem treballant transversalment amb Creacció per acompanyar els comerços que vulguin tancar i donar opció a d’altres que vulguin continuar el negoci o reorientar-lo amb programes com Reempresa. A més, se seguiran oferint bonificacions per a noves obertures comercials. Tot això s’acompanyarà amb la finalització del Pla de Mobilitat Comercial que serà un annex del pla general que ha de servir per afavorir el comerç de la ciutat des de diferents vessants”.

Podeu veure tot l’estudi sencer en el pdf adjunt: Presentació Baròmetre 2017.

També podeu trobar les dades incorporades a la web de consulta www.vicreactiva.cat.

Què és el projecte vicreactiva.cat?

És un projecte de Vic Comerç que pretén ser una eina de consulta útil perquè un emprenedor pugui trobar oportunitat de negoci a la ciutat de Vic amb les màximes facilitats i tenint una visió general de la realitat socio-econòmica i comercial de la capital d’Osona.

Vic Reactiva tria una sèrie d’aspectes claus que l’inversor ha de tenir en compte a l’hora de plantejar-se la creació d’una nova activitat. Entre aquests aspectes, es destaquen unes dades bàsiques de la ciutat, el mix comercial, de restauració i serveis de la zona, un estudi de valoració de l’eix comercial i del perfil del comprador, els locals més estratègics i que actualment estan buits, els tràmits d’obertura que es demanen des de l’Ajuntament, entre d’altres.

En definitiva, aquest portal vol ajudar a fomentar la creació de nova activitat comercial i de serveis als dos eixos comercials de la ciutat de Vic posant a disposició tota la informació necessària per estalviar els primers desplaçaments i gestions.
foto

Fotografia de l’acte. Font: ACN

Compartir